Meer irritaties in Coronatijd. Wat kun je doen?

Publicatiedatum: 11-06-2020

Meer irritaties in Coronatijd: wat kun je doen?

Meer irritaties in Coronatijd. Wat kun je doen?

Door de maatregelen vanwege het coronavirus zijn veel mensen, jong en oud, meer thuis dan anders: er kunnen daardoor extra veel irritaties ontstaan tussen buren.

Meteen aanbellen in deze tijd is niet altijd de goede oplossing en meteen naar de woningcorporatie bellen is ook niet de oplossing.

Iedereen moet in eerste instantie zelf proberen het probleem op te lossen. Hierbij een aantal tips wat te doen:

1. Wacht af

Wie dicht op elkaar woont zal een zekere mate van leefgeluiden accepteren. Wacht bij bijvoorbeeld geluidsoverlast even af of het stopt. Veel mensen zetten een nummer dat ze mooi vinden even hard aan en zetten het geluid vervolgens weer zachter. Blijft de geluidsoverlast langere tijd aanhouden, dan is dat het moment om de buren te verzoeken het geluid zachter te zetten omdat je er last van hebt. Vaak is men er zich niet van bewust dat men overlast veroorzaakt. Klagen kan via de telefoon of door zelf even langs te gaan, maar leg niet op iedere slak zout: dan zullen ze dat ook niet doen als jij een keer wat herrie maakt. Kijk ook eens op de website www.problemenmetjeburen.nl Ook daar vindt u veel tips om tot oplossingen te komen.

2. Scherm je af

Als je last hebt van bijvoorbeeld de kinderen die op de trampoline springen en herrie maken, ga dan zelf een ommetje maken. De kinderen staan echt niet de hele dag op de trampoline. Hoor je de buren lopen of praten zet dan de radio aan zodat je niet gefocust bent op het geluid van lopen of praten.

3. Niet slim: koekje van eigen deeg

Houdt de overlast aan dan is het verleidelijk om in de aanval te gaan; je zet je eigen radio nog harder of gaat hard kloppen op de muur. Je aanvallende gedrag zal er voor zorgen dat de buren ook in de aanval gaan. Stel je dus vriendelijk op dan is de kans veel groter dat je buren gaan meewerken.

4. Brief in de brievenbus doen

Veel mensen hebben toch wat angst om de buren aan te spreken op de overlast, zeker als je ze niet zo goed kent. Persoonlijk contact blijft de beste manier om dit soort problemen op te lossen, maar je kan een briefje in de bus doen. Let daarbij wel op de toon en manier waarop je iets schrijft. Zeg bijvoorbeeld waar je behoefte aan hebt in plaats van allerlei verwijten te maken en hou je zoveel mogelijk aan de feiten. Noem vooral ook de gevolgen die de situatie voor jou heeft. Door te vertellen wat er lastig is kunnen de buren je beter begrijpen en zullen ze eerder mee willen denken in oplossingen.

5. Bel buurtbemiddeling

Bij buurtbemiddeling zitten getrainde vrijwilligers die als bemiddelaar optreden tussen buren om tot een oplossing te komen. Op dit moment gaan de vrijwilligers niet bij de mensen langs maar zij zijn wel telefonisch bereikbaar. Ook wij als Woningstichting Voerendaal zetten regelmatig cases door naar buurtbemiddeling. U kunt buurtbemiddeling bereiken via buurtbemiddelingimpulskerkradenl of telefonisch 045-5456351.

6. Altijd eerst zelf aan de slag

Probeer het altijd eerst zelf op te lossen. Als u overlast ervaart van uw buren en u meldt dat bij Woningstichting Voerendaal, dan zullen wij altijd vragen wat u er zelf aan heeft gedaan.